Vivisektio - Ydintalvi

Ydintalvi Typ: 7"EP
Délka: 07:05
Datum vložení: 06.04.2017

Finskej hardcore punk je pojmem sám o sobě a Vivisektio jsou dalším důkazem proč. Co se týče časové osy, v podstatě se také motali kolem jeho zrodu, v těsném závěsu té první větší vlny, která zahrnovala spolky jako Rattus, Appendix, Kaaos nebo Terveet Kädet. V letech 1983 (tehdy ještě pod omšelým názvem Vendetta) až 1986 sice žádnou díru do světa neudělali, ale přeci jenom si drží jedno zajímavé prvenství: nejspíš se jednalo o první punk kapelu ve Finsku s holkama v sestavě (Kirsi a Satu). Bez zajímavosti není ani fakt, že pocházejí z vesnice Äkäslompolo (podle Wiki měla koncem roku 2005 pouhých 384 obyvatel) na severu Finska, která leží 130 km za polárním kruhem, což činí z Vivisektio pravděpodobně nejsevernější kapelu co jste kdy slyšeli.

Znovu se dali dohromady v roce 2008, od té doby vyplivli debutovou desku s názvem "1984", kazetu "Naamiaiset" (recenze), sedmipalec "Mausoleumi" a nejnověji také EP "Ydintalvi", což v překladu znamená "Nukleární zima". Pokud jste je před pár lety neviděli naživo prohánějíc se kotlinami vezdejšími, vězte, že se jedná o přímočarý hardcore punk nálet, hnaný na ženský i mužský vokál. Je to jízda a i přes občasné vlivy UK punku je z toho cítit hlavně ten skandinávský feeling. Zkombinujte tu nejlepší tradici finského hardcore punku (třeba právě zmiňované Terveet Kädet) s neurvalostí Totalitär či Herätys, nasupěností raných Kamikatze a pošmournou melodikou pošilhávající směrem k Dánsku. Obzvlášť v ve volnějším tempu se nesoucí závěrečné skladbě je ten K-Town punk dost slyšet, fakt mi to svou pochmurnější atmosférou evokuje třeba No Hope For the Kids. Ona vůbec ta zuřivost se ve skvěle vyváženém poměru kloubí s decentní melodikou napříč celou nahrávkou.

Texty v rodném jazyce jsou plus, booklet navíc skýtá jejich překlady do angličtiny, takže o jejich nihilistické pojetí nebudete ochuzeni. Ve zkratce alespoň překlady názvů jednotlivých skladeb: Vražda, V srdci temnoty, Mrtvoly, Ukřizován, Nukleární zima. EP vyšlo za mezinárodní spolupráce labelů, včetně českého zástupce, kterým je Papagájův Hlasatel, kde kromě aktuálního EP seženete i zmiňované album "1984".

Typičtějšího hardcore punku je zdá se mi poslední dobou docela málo, nebo spíš stojí v zákrytu všech těch stylů, které jsou zrovna dost trendy (doplňte si sami). O to svěžejší vítr pak přichází třeba právě s Vivisektio. Rychle a zběsile - výborný počin!

1. Mürha
2. Pimeyden sydämessä
3. Ruumiita