Slobodná Európa - Pakáreň

Pakáreň Typ: LP
Label: Matus records
Délka: 39:48
Datum vložení: 17.05.2017

Slobodná Európa vznikla v roce 1989 a založili ji bývalí členové Extip a hlavně pak Zóny A, už to jí pravděpodobně docela usnadnilo rozjezd, koneckonců na jejich první koncert v Bratislavě dorazilo údajně kolem 800 lidí a v pražské Lucerně si těsně po "převratu" zahráli společně s Pražským výběrem a Plastikama - a to vše ještě před vydáním prvního alba! To vyšlo v roce 1991 na Opusu a nepochybně jim zajistilo nesmrtelnost. Právě debutové album "Pakáreň" nyní vychází ve vinylové re-edici u Matus records.

Rozhodně není náhodou, že hlavně na Slovensku je o ní velký zájem, to jak má tahle nahrávka kultovní status dokazuje i fakt, že v žebříčku stovky nejpodstatnějších slovenských alb (z roku 2007) obsadila 32. místo. V čem tedy tkví její kouzlo? Tak především je nabitá přímočarými písněmi s výrazným melodickým potenciálem, na což snad mají na Slovensku patent. Slobodka zaujala chytlavým punkrockem s často značně rokenrolovou polohou a dobře zapamatovatelnými refrény. Oproti kapelám jako třeba Davová psychóza navíc sázeli často na řekněme odlehčenější texty (holky, pivo, rokenrol), byť naštěstí ne výhradně, v těch největších hitovkách se značně odráží pocit odcizení, frustrace či rezignace a znuděnosti tehdejší "sídlištní" mládeže, v některých momentech je reflektováno i tlumení vášní z přechodu do tzv. demokracie / kapitalismu, který rozhodně nenabízí jenom blyštivé zítřky. I přesto se z dnešního pohledu jeví kuriózně, že právě kvůli textům dělal Opus s vydáním "Pakárně" takové problémy. Zastavme se ale ještě právě u těch hitovek, songy jako "Som ten", "Apatia", "Nikdy to tak nebude" (tohle je prostě Hit s velkým "H"!), "Čo sa stalo s naším životom", "Dievča z horných 10.000" nebo "Analýza dokázala hovno" neztratily naprosto nic na své chytlavosti ani po všech těch letech. První tři jmenované byly už v době vydání v příslušných kruzích dostatečně známé díky kompilaci "Punk´s not dead" z roku 1990, paradoxně zrovna "Apatiu" a "Dievče z horných 10.000" později Slobodka odmítala hrát, protože podle slov Whiskyho (zpěv) "to v tej dobe bola recesistická piesnička, dnes už mi to nejde z huby". Co se týče oblíbené "Analýzy", tak ta vznikla už někdy kolem roku 1987, kdy byl Whisky na vojně v Malackách, přestože mu z důvodu chybějící sleziny měla být udělena modrá knížka. A ikdyž závěr desky už působí přeci jen poněkud rozevlátě, prakticky jediným opravdu slabším kouskem je zde předělaná "Růže z Texasu", která se z tehdejšího pohledu mohla jevit ... zajímavě, dneska už to ale nefunguje.

Na desce se objeví i řada hostů, kteří některým písním dodávají zase další rozměr díky použití saxofonu, klavíru nebo smyčcových nástrojů. Všechno ale v dost decentní míře, která nenarušuje atmosféru celku. Ve dvou písních už zde bubnuje i Ďuro Černý z Tublatanky, když zaskočil za Oziho, který během nahrávání alba z kapely odešel. Ďuro tak doplnil zbývající trio Whisky, Braňo Alex a Sveťo Korbel a od návratu v roce 2002 se Slobodnou Európou hrál až do svého předčasného skonu v únoru 2016. Právě jeho památce bývá v dnešní době věnovaná závěrečná skladba "The End".

Jak už to u mnoha kapel z té doby bývá, debutové album bylo zároveň jejich nejlepším, a já jako tradičně podobné re-edice kvituju, vidím v nich přínos a v neposlední řadě je potěšující, že je o ně stále takový zájem - ostatně, "Pakáreň" patří k tomu nejzásadnějšímu, co tehdejší československá punková scéna nabídla, takže by bylo špatně, kdyby tomu bylo jinak. Z Petržalky na Manhattan!

1. Som ten 01:59
2. Lovesong 02:01
3. Nikdy to tak nebude 02:25