Rozhovor

Sheeva Yoga

Sheeva Yoga
Zdroj: http://www.bandzone.cz/sheevayoga, Autor: phobia79 & buky

Ostravská power violence / fastcore grupa, která mluví krátce a hlavně i hraje krátce. Nemyslím tím teď dobu jejich vzniku neb severomoravský smog tahle kapela vdechuje již drahnou dobu. Není lepší doba pro rozhovor než před vydáním jejich debutního samostatného alba, které se plánuje na letošní léto. Sheeva Yoga!

1.

Zdar, proč si všichni mysleli, když jste založili SY, že jde o Spazz klon? Pamatuju si, že na letákách to bylo ze začátku vždycky uvedený … Sheeva Yoga – power violence ve stylu Spazz. Ne že bych podceňoval ve vaší tvorbě tuhle stopu, ale přece jenom to bylo dost zavádějící co?:-)

No to je ale hezká otázka na úvod. Sám nevím, proč jsme dostali nálepku SPAZZ klon. A přitom ještě dneska se tím někdo sem tam ožene. Je sice fakt, že SPAZZ byli a jsou jednou z našich největších inspirací, ale rozhodně ne jedinou. Ono ty přirovnání jsou vždycky dost zavádějící. Uvědomuju si to sám, když píšu recenze, nebo popisky na plakáty. Většinou přirovnáš méně známou kapelu k nějaké známé. Jenže styčné body, které mezi němi vidíš, můžeš vidět (slyšet) jenom ty sám, zatímco někomu jinému ta kapela připomíná něco jiného. Není nic subjektivnějšího, než popis muziky. Abych se vrátil zpátky k otázce, ono když někdo šmrdlá power violence nebo fastcore, pak se vždycky nabízí srovnání s pěti kapelami, které tento styl vyvinuly a každá přitom jiným směrem. Takže buď zníš jako CHARLES BRONSON, nebo jako DESPISE YOU, nebo INFEST, nebo CROSSED OUT nebo SPAZZ. Z tédle pětice rozhodně nejvíc připomínáme SPAZZ. Donedávna jsme taky byli tři. Používáme tři vokály stejně jako SPAZZ. (i když tady nás inspirovali jiní američani - DEFAULT a narozdíl od SPAZZ vřeštíme ve třech i na živo). Některé hudební postupy zní podobně, některé jsme fakt vykradli, a stejně jako Kaliforňani se nevyhýbáme experimentům a fůzím s jinými styly a nástroji (moc obdivu za to nesklízíme, hahaha).

2.

Takže úvodní trapnou otázku jsem vyřešil, na řadě jsou už méně zábavné plky. Vznik, členové, diskografie .. proč Sheeva Yoga? Jste budhističtí jogíni? A vůbec, máte se jak?

5173

Kurva, dlouhou dobu jsem lavíroval nad metodou: ctrl+c, ctrl+v, ale že je to Periferia, kterou mám skoro radši než Czechcore, nebudu nic kopírovat. Poté, co se nám na podzim 97 rozpadl SOCIAL DEFORMITY, založili jsme SHEEVA YOGA. První 3 roky jsme byli víceméně zalezlí ve zkušebně a společně se zpěvačkou, která tehdy figurovala v sestavě, jsme vymýšleli songy, které byly neposlouchatelně experimentální. Něco mezi BJÖRK A SPAZZ s notnou dávkou demence v nejlepších intencích Pepíka Zímy. Prostě děs, běs. Kolem roku 2000 jsme konečně pochopili, že se zpěvačkou to nepůjde. Začali jsme psát nové, míň experimentální songy a víc koncertovat. Přišly první sedmipalce a split CD pod patronátem našeho tehdejšího táty a mecenáše Peťi Halgaše a jeho Hyenyzm records. Ten však někdy v roce 2006 label zabalil a od té doby se protloukáme tak nějak po svém. V letech 2003 až 2008 jsme odjeli celkem 6 tour skoro po celé Evropě společně s MORE BAD NEWS, DISNEY a SEE YOU IN HELL, pak přišla menší pauza kvůli zdravotním problémům kytaristy, málem rozpad, ale nakonec se vše nějak utřepalo. Hodně k tomu přispěl příchod kytaristy Mara v dubnu 2010. Po dlouhé době to byl člověk, který k nám sedl jak lidsky tak hudebně a dá se říct, že nás svým způsobem nakopl k další činnosti. Takže od té doby tu káru experimentálního power violence táhneme dál a teď jsme ji dosytili do studia, ale na to se ptáš jinde, takže tam. O názvu mi ani nemluv. Nenávidím jej a ostatní spoluhráče už bolí hlava z toho, jak při každé příležitosti otravuju s tím, že bychom se mohli přejmenovat. Oni tvrdí, že po 15 letech je to blbost. Já si myslím, že je ten pravý čas zbavit se toho nesmyslného názvu. Jednak to nic neznamená…(rozhodně nic buddhistického) Jediný význam, který by tam mohl být je autofelace a to je zase moc goregrind. Navíc každý má SHEEVA YOGA spojené s nablbými experimenty, kterých je tam čím dál tím míň a máme i nového dlouhodobého člena, takýže bychom ze sebe shodili balast.

3.

Ač je to těžce neuvěřitelné, všechny vaše releasy na vinylu mám doma a dokonce znám a určitě někde mám na kazetě i Social Deformity, ze kterejch jsme s kámošem kdysi uchcávali. Nebude reunion? Za těžký love na příštím OEF? Btw. Něco nám k tomu napište, k SD … je to legenda!

Kurva, ty jsi blázen, mít všechno od SY. To byla nějaká sázka, kterou jsi prohrál??? hahaha!! Jak o tom píšeš, vzpomněl jsem si, jak jsme si nedávno s Vikim v rámci narcistního večírku pustili všechno, co kdy od SY vyšlo a nestačili jsme se divit. První tři sedmipalce bych nejraději nechal sešrotovat. Nicméně, co jsem se bavil s lidma z jiných kapel, naštěstí to takhle má hodně lidí, že svou starou tvorbu moc nemusí. No a takoví SUNSHINE se k první desce pro jistotu ani nepřiznají. Na reunion SOCIAL DEFORMIITY se už před rokem (nebo dvěma) ptali Ondra s Ottou, kteří nás chtěli na PFOD. Největší brzdou realizace však byl původní zpěvák Roman, který už je názorově a částečně hudebně někde jinde. (Sice pořád poslouchá rachot, ale nějaká scéna je mu ukradená). No a tehdy navíc moc nemohl i Fido, který bojoval sám se sebou a na nějaký boj s oprašovaním patnáct let starých songů už moc neměl náladu. Nakonec přišla ještě od Otty z Psychocontrol rec. nabídka vydání SOCIAL DEFORMITY na LP, což zpočátku Roman taky odmítal, ale nakonec ho Viki ukecal, takže příští rok, by měl SOCIAL DEFORMITY spatřit světlo světa v drážkách dvanáctipalcového vinylu. No možná, že kdyby Romanovi napsal Čurby, tak změní názor, ale spíše asi ne. Mám dojem, že nějaký grindcore už ho fakt moc nezajímá. Spíše noisecore, protože PATO se zase probudili k životu. I já sám mám k reunionu dost nevyhraněný postoj. Na jednu stranu bych si staré fláky od SD rád zahrál naživo, ale když se na to podívám z pohledu fanouška, byl bych pro to, aby se už nic neoživovalo a SD se nechal spát. Viděl jsem už pár reunionů, které pro mě byly děsným zklamáním, a to bych fakt nechtěl. A to nemluvím o nepovedných reunionech jako třeba CONCRETE SOX, kteří přiletěli do Německa, aniž měli nazkoušený jediný song a nakonec museli celé turné zrušit. Myslím tím některé mé oblíbené kapely, které už se rozpadly, anebo jsem je nikdy neviděl, ale vždy je mám nějak dobře uchované v paměti. Jenže po těch letech jejich obraz v mojí hlavě nabude většinou mystických rozměrů. To si pak představuju, že ty kapely hrály rychleji, brutálněji a spontánněji než tomu bylo ve skutečnosti. Pak se nějaká z nich obnoví, a i když to naživo nemusí být propadák, mytický obraz v mé hlavě to rozfláká spolehlivě. Zažívám to i u SOCIAL DEFORMITY, kdy v přímé úměře s tím, jak přibývá let od rozpadu, množí se hlasy nazývající nás legendou. Jaká kurva legenda??? Co je na té kapele legendárního??? Nic, je to prostě jeden ze zástupců politického grindcore 90. let. Plynoucí roky z nás udělaly něco, co jsme nikdy nebyli.

4.

Trochu odbočka do historie. Bylo super a originální jak byl udělanej vnitřek LP splitka s Disney, myslim to leporelo. Čí to byl nápad a jak to bylo s realizací?

5175

Zas historie, hahaha? Tobě někdo řekl, že jsem ji studoval, ne??? Celé to vymyslela Marta alias Utte (hrdlo v DISNEY a KULMA) a my jsme nadšeně souhlasili, jaký je to super nápad. Nadšení z nás (nebo spíše ze mě jako kapelního rozpočtáře a chronického sýčka) začalo vyprchávat, když přišlo na praktickou realizaci a začaly padat první částky. Ono původně to mělo být ještě víc plastické a reliéfní, ale to by se ta deska musela prodávat za 500,-. I tak, největší pálka, která nakonec zvedla výrobní cenu o dvě třetiny, byla speciální raznice, kterou musely vyrábět Vítkovické železárny. Čekali jsme na ni asi měsíc a modlili se, ať to železáři stihnou, neboť Filip Fuchs (kurva, proč mu někdo nedal nějakou přezdívku, ať se s tím vždycky nemusím vypisovat jak do třídní knihy :-)) nám dal nůž na krk, že LP musí být do turné, jinak zůstaneme doma.

5.

Skuldo, vzpomeň ještě alespoň stručně na to asijské turné s Krupskaya ... zajímavý místa, co jste kde viděli, nej zážitek, tamní místa na hraní a lidi, atd. A jak ses k tomu vlastně přichomejt?

Ty vole, dyť je o tom nejméně deset stránek v Orbě :) Celé turné pro mě bylo obrovským zážitkem. Nikdy předtím jsem v Asii nebyl, takže na plno věcí jsem hleděl typickým pohledem západního turisty, přestože jsem se ze všech sil bránil, abych měl zrovna tenhle pohled. Chvíle, kdy mi nejvíc tlouklo srdce, a na čele vyskakoval ledový pot: Cestování v jávských kopcích s indonéskou reinkarnací Charlieho Bronsona za volantem. Některé scény v Khaosan Road v Bangkoku, tak kolem tří ráno. Procházka manilským downtownem. Jointy na střeše v malajském Penangu. Pokud rychle neuplatíš cajty, je v Malajsii za THC nejméně výprask holí. Chvíle, kdy jsem si říkal, proč jsem se kurva narodil ve zpičené Evropě: Veganské a vegetariánské jídlo všude s výjimkou Filipín. A ze všeho nejvíc takové ty usoplené samoobslužné bufety, kde sis nabral plný talíř a zaplatil si ... někdy i 15,- korun. A všechno chutnalo naprosto dokonale. Deštné pralesy, nebo spíše okraje pralesů. Prostě jsem čuměl, Beskydy se s tím nedají moc srovnávat :)). Hrozně obrovský zážitek byl Borneo. Kdybych nebyl líná, pohodlná piča, už se tam přestěhuju, jako to udělal buď někdo z COCHEBOMBA, nebo nějaký jejich známý. Mám rád různé památky, ale na turné to je občas problém skloubit, neb turné s kapelou má jiné priority, než hinduistický chrám v Jogjakartě, nebo buddhistická jeskynní modlitebna v Selangoru. A samozřejmě hardcore. Pro člověka, který už nějakých pár let pozoruje to pachtění tady u nás, je jihovýchodní Asie něco jako ráj. Nikdy nezapomenu na koncert právě na Borneu v Kota Kinabalu, kde 200 lidí řvalo naše jména, jen co jsme vlezli do sálu a když jsme hrábli do strun, vypadalo to tam spíše jak při dobývání Bastily, než jako na hardcore koncertě. Lidi tam mají podobné nadšení a entusiasmus, který tady zmizel s půlkou 90. Let. A Indonésie i Malajsie jsou na tom podobně. Prostě ten pravý duch hardcore se přestěhoval tam. I když, s nástupem informační revoluce a ekonomické globalizace je podle mě jen otázka roků, než přesycenost, znuděnost, apatie a silná závislost na sociálních sítích dorazí i tam. Ještě bych mohl zmínit několik šokujících momentů, jako třeba neustálá bagatelizace holocaustu a silný antisemitismus a to i ze strany punx (muslimských, samozřejmě). Ale tomu bude věnován poměrně výbušný článek v Napalmanachu.

6.

Co ta nová deska Sheeva Yoga, už se to nějak rýsuje? Bude na ní ten cover Vizitky? V jaký fázi se momentálně deska nachází?

5177

Nová deska už je nahraná a hned po Playfastu, kde si ji ti staromódní koupí a ti důvtipnější z nich i vygrabujou (vyripují), si ji můžou ti novomódní, někde stáhnout. Nahrávali jsme to tři dny ve studiu u Mrože, což je nás kámoš, který nám rozumí a moc dobře ví, co chceme. Abych vypustil nějaké pikantnosti: Fido nahrával na kytaru od Pastrňáka z BUTY (ti tam nahrávají taky). Některé vokály nařvala dokonalá imitace nasraného racka, Alex z KRUPSKAYA. Viki si dal na rozjezd tři panáky a pak se úplně zbláznil a nahrál bicí asi o desetinu rychleji než ve zkušebně. Rekord má u minutového songu, který stáhl na 47 vteřin. Nikdy nebudeme nějaký zpičený YACOPSAE klon, takže na desce najdete i ságo, i když je hnané přes distortion. Vizitku jsme nenahráli. Místo ní jsme se první den trochu zmastili a v pauze vymysleli tři jingly/předěly pro kámoše z rádia Cyp.

7.

Přibližte nám lokální hardcore / punk / grind / crust scénu. Kapely, kluby, místa na hraní atd.? Malignant Tumour známe, takže spíš něco co zbytek země opomíjí … nové nadějné i staré podceňované kapely ..

Zbytek země nic neopomíjí, neb tady nic není. A teď mluvím konkrétně o Ostravě, a ne třeba o Orlové, nebo Frýdku Místku. Pokud se zaměřím vyloženě na oldschool hardcore, crust, fastcore, sludge, grindcore, tak v Ostravě není jediná kapela v tomto stylu, pominu-li ty, ve kterých hraju. Zrovna nedávno jsem se bavil s Orlovákama, jak je to v Ostravě na piču. Orlová má desetkrát míň lidí než Ostrava, ale přitom pětkrát větší "hc" scénu. Jediné, co se dá s oběma zavřenýma očima s DIY politickým hardcore spojit, jsou BBYB a možná ještě THE NEUNIKNEŠ a pokud máte rádi drsný NYHC a nevadí vám: „že přestože kytarista je vegetarián, jeho stylem je hardcore“, pak jsou tady DEAF 99 aktuálně přejmenováni na DEAF1CULTO. Takže raději zamžourám do sousedních měst. Orlová: THE SIN OF LILITH - Parádní emocore v nejlepších tradicích AMANDA WOODWARD, LOUIS CYPHRE apod. TUPAK AMARU- hc/punkoví matadoři, aktuálně nové LP venku. Docela se taky rozjeli veteráni DOBYTČÍ MOR z Frýdku, kde aktuálně vrže i Dino z HIBAKUSHA. Ze začátku to bylo takové nemastné, neslané, ale teď je to dobrý řimbuch. DISFIGURED CORPSE a HOW LONG? zmiňovat asi nemusím. Frýdek Místek: BLACK AND BLUE: Solidní hardcorepunk. Přijde mi, že obecně ti mladí v Ostravě dnes fičí spíše na takovém tom líbivém rádobypunku alá STARÉ PUŠKY a pokud mají rádi rachot, inklinují k metalcore nebo deathcore. Třeba takoví ENNOIA nebo I SURVIVED CREMATION jsou docela v pohodě. Že to hudebně není úplně "my thing" není nijak rozhodující, ale to, co mě na těch mladých kapelách dost mrzí, je taková ta hra na mainstream. Nové edice tašek. Videoklipy na facebooku a čekání na bohatého vydavatele, který je katapultuje vstříc světlým zítřkům. Kde je kurva to DIY? Co se týče organizátorů, tak když pominu naše Wir müssen zusammenhalten kollektivo, dělá tady DIY koncerty ještě Palec, který je známý hlavně kvůli Fulnekfestu. Hodně aktivní je i Herbert Rauha Turva, který třímá prapor DIY hardcore v rodném Frýdku ... i Místku a nejlepším místem v kraji je bezpochyby Futra, což je oficiálně nízkoprahové centrumv Orlové, ale natolik "infikované" punx, že se tam dělají přednášky o politice, seženeš tam plno fair-trade věcí, dělají se tam koncerty, jsou tam zkušebny a tamější partička je výrazně homogenizovaná a akční. Nicméně v globálu to vidím jako velký úpadek a již nějaký čas přemýšlím, jak se odstěhovat na Borneo :-).

8.

Jak se stavíte ke stahování hudby? Je podle vás v pohodě, když kapela vydá album na vinylu a druhej den se objeví vyripovaná nahrávka ve špatný kvalitě někde na internetu? Jak byste tohle řešili? Respektive má tenhle fenomén vůbec nějaký řešení? A co vy na to?

Neřešil bych to nijak. U tohoto fenoménu došlo jenom ke kvantitativnímu skoku, a to díky rozmachu internetu a mp3, jinak ten princip zůstává stejný. Předtím se věci kopírovaly tak, že se nahrávaly na kazety, pak následovalo krátké období vypalování cédeček a pak přišly všechny ty soulseeky, torrenty, blogy, punkuj.com, apod., které fenoménu kopírování dodaly pořádný drive. Někdy se škodolibě směju, jak si začínají některé HC labely stěžovat na stahování muziky. Deset let zpátky si stěžovaly úplně stejně velké major labely. Měly na to dokonce takovou hezkou kampaň: „Home taping is killing music“ se to tuším jmenovalo. Zase to dokazuje, že princip fungování major labelů a DIY labelů je lautr stejný. Jediný rozdíl je v přidané etické hodnotě. Dá se na to dívat dvěma různýma optikama. Optikou labelů, jakožto prostředníků a distributorů muziky, kteří přicházejí na úbytě, neb předpokládám, že čím dál tím víc lidí radši stáhne, než koupí. Pro ně je tato situace katastrofa. A pak se na to můžeme podívat optikou finálních konzumentů, pro které stahování představuje ideální příležitost, jak bezplatně ukojit hlad po nové muzice. Kdybych měl všechen ten power violence kupovat, nebo měnit, tak zbankrotuju. Díky stahování si jakž takž udržuju přehled. Zároveň pořád měním a kupuju desky. Nemyslím si, že tenhle fenomén má nějaké řešení a pokud má, tak to řešení přijde jako by z ničeho nic. Nebude to nějaká cílená snaha jednotlivců, ale neviditelný proces. Už mnohokrát bylo zmiňováno, že při stahování muziky se vytrácí takový ten osobní, emocionální pocit, který jsi měl, když si zabalil demo/desku/fanzín, odnesl jej na poštu a týdny čekal, až ti z druhého konce přijde podobně nadšenecký balíček. Dneska to zvládneš poslat v jedničkách a nulách za pár vteřin a stačí ti na to jeden prst položený na myši. Tu ztrátu osobního vztahu s hudbou jsem pocítil i na sobě. Zpočátku jsem nadšeně stahoval, ale velice rychle se dostavil pocit předávkování a posledních pár let se kontroluju. Občas se objevují názory, že stahování můžou labely čelit tak, že začnou vydávat různé speciální edice apod. Bojím, se že tudy cesta nevede. Je to zoufalý pokus na úrovni pokusu zabránit potopení Titaniku tím, že použiju kbelík, nebo tak něco. Osobně doufám ve změnu konzumerských preferencí na základě toho přesycení, o kterém jsem psal. Možná to není úplně přesná analogie, ale v půlce 90. let všichni brečeli, jak malé pivovary zajdou na úbytě a my pivní národ, budeme pít jeden unifikovaný patok. Jenže lidi nic takového nechtěli a našli se podnikavci, kteří znovu rozjeli malé pivovary, začali vařit podle starých receptů a ne z extraktu a z chmele. Výsledek je, že dneska je v Česku víc malých pivovarů, než dvacet let zpátky. O vinylech se tak říkalo, jak zhynou a zažívají renesanci. V rámci scény se mluvilo o zániku tištěných fanzínů a hle u nás jich vychází čím dál tím víc a ještě tak kvalitních. Věřím, že tahle postmoderní doba, pro kterou je typické kanibalizování toho, co bylo "in" před dvaceti lety, přinese chvíle, kdy bude hrozně "in" hrabat se v distrech, a "cool" budeš jenom v tom případě, že budeš mít pod paží štos desek.

9.

V čem všem máte ještě prsty? Kapely, ziny, organizace .. vím minimálně o Disney, Prugelknabe a Napalmanach zinu (kdy bude další číslo?). Co dál? Zdá se, že jste jedni z nejaktivnějších lidí v ostravském regionu co se týče pořádání koncertů, hraní atd. Respekt!

5180

No ono, když si skoro jediný, tak není problém být nejaktivnější :) (zase myslím jenom Ostravu. O organizátorech v jiných blízkých městech píšu v otázce 7). Ale abych nekřivdil, v poslední době tady dělají koncerty lidi okolo MamaMrdaMaso, kapel SKLO a SORRY SATORI. Jsou to spíše takové ty hlučné indie-emo-post hardcore, ale ne vždy a k DIY koncertům mají nejblíž oni. Jinak koncerty, i když zase spíše metalcorové, dělají týpci okolo ENNOIA. Co se týče bočních projetků, už toho tolik není. DISNEY už se odporoučel na onen svět, takže aktuálně působí SHEEVA YOGA, PRÜGELKNABE (členy SY, kteří tam nehrají, je tato kapela posměšně nazývaná jako farma-líheň nových songů pro SY). Sporadicky hraje KULMA. Viki bubnuje v RŮŽOVÉM VANKÚŠI, což je něco mezi Johnem Cashem a PAZI SNAJPER, kde ještě hraje Peter, předtím basa DISNEY. No a já kromě SHEEVAYOGA, KULMA, PRÜGELKNABE, kde třímám trsátko, a na krku mi visí pádlo s různým počtem strun, ještě fidlám na basu u čadčanských VOCATIO INTERNA a mlátím do blán ve SMÍCHU HYEN. Napalmanach no. 667 už je tak z půlky hotov. Teda jsou hotové všechny rozhovory, část toureportů, a docela dost recenzí. Původně jsem chtěl Napalmanach vyvrhnout ven už na PFOD, ale už na to nemám kapacity a Olga Hepnarová na to nemá prachy, takže všechno popořadě. Venku by měl časák být nejpozději na Killed by Brno.

10.

Ještě se neříká, že fastcore je hudba pro dědky?:-)

Ne, ale možná brzo začne. Všichni ultramladí fakani, co chtějí slyšet sypačky, si raději pustí SEE YOU NEXT TUESDAY a PSYOPUS, než SPAZZ a CROSSED OUT. V Ostravě jsem teď objevil osmnáctiletého borce, co miluje power violence. Hyčkám si ho jak vzácnou protěž :) Na druhou stranu je ten vývoj a progrese OK, a i když ten posun v extrémní muzice mi leckdy nesedí hudebně podle mého vkusu, jsem za něj rád. Stagnace na místě, zarytá konzervativnost a vzývání starých idolů, jež je tak typické pro DIY hardcore, mě neskutečně serou. Už jsem se i v rámci milovaného power violence setkal s názorem, že ty tzv. nu-power violence spolky jako DEAD RADICAL, COMPLETED EXPOSITION, EAST WEST BLAST TEST apod. už nejsou ono. Tak s tímhle běžte do piče. Já fakt nechci poslouchat další x-tou kopii INFEST, CROSSED OUT nebo DESPISE YOU, přičemž největším úsilím těch nových objevů je znít jako právě ony jmenované kapely. A že takových spolků je! Ostatně taťka power violence Eric Wood se v rozhovoru v posledním Short Fast and Loud podivuje nad tím kultem power violence a posílá všechny ty novodobé uctívače do prdele, ať si vymyslí něco svojeho ... Sakra, ale to možná myslel i mě, ne??

11.

Konečně se dostáváme k mojí úchylný otázce. Jakou zajímavost bych neměl minout, kdybych se k vám vydal jen tak na výlet? Nějakou zajímavou netradiční "turistickou" destinaci? Mystické tajemné místo, hromadné hroby, hromadné doly … atp.

5182

Piče, tady není žádný zasraný Český Krumlov, ale ocelové město!!! Takže pokud tě zajímají opuštěné doly, koksovny, chemičky a stále doutnající haldy, přijeď. Má to svůj půvab, ale ne každý jej ocení. Já už jsem asi zdeformovaný tím, že jsem se v tom narodil, žiju tady celý život, takže bych se plně podepsal pod větu režiséra Lynche, který jednou řekl, že krásný hustý les vynikne jen tehdy, když vedle něj stojí pořádná fabrika. Asi nejmystičtější místo je kostel sv. Petra z Alcantary, což je mrňavé barokní stavení, které stojí v místech, kde kdysi bylo centrum města Karviná. Jediné, co z celého města zbylo, je tendle kostel (trochu to připomíná Most, s tím rozdílem, že tady se soudruzi nesnažili zviditelnit tím, že kostel posadili na koleje a jezdili s ním sem a tam.) Místo toho začali v roce 1955 měřit poddolování. No a za 40 let se ten kostel propadl o 36 metrů a naklonil se víc než šikmá věž v Pise. Kostel, který stál původně na úrovni terénu, je dnes v údolní proláklině a zatímco před válkou se chodilo z kostela na hřbitov z kopce, dneska by se chodilo do kopce (hřbitov musel být v důsledku poddolování také přesunut). Kostel i jeho okolí je výmluvným svědectvím toho, co dokáže člověk a těžký průmysl udělat s krajinou. Nejbizarnější dominantou přímo ve městě je halda Ema, nejvyšší kopec Ostravy. Umělá hora vytvořená z asi 25 milionů tun bordelu z šachet, která díky zbytkovým podílům uhlí furt hoří. Dneska už spíše doutná. Díky tomu je na vrcholu smrad od síry a v zimě tam není sníh, bo halda má asi o 6-7 stupňů vyšší teplotu. Z vrcholu je vidět celý Mordor (ocelárny Acelor Mittal Klementa Gottwalda) a v pozadí za ním celé Beskydy. No a takhle bych mohl vypisovat furt: industriál, industriál ... Jsou tu i nějaké klasické památky, ale ty stojí v porovnání s průmyslem za hovno, snad kromě secesních baráků v centru. Ono, já jsem na ten průmysl trochu úchyl, takže moc objektivní nejsem.

12.

Můj druhej úchylnej dotaz je směřovanej k vašim netradičním zálibám. Takže prozraďte vaše koníčky? Fotbal, komiks, houbaření, amatérská patologie, lukostřelba, uctívání kultu power violence každovečerním pouštěním kompilační kazety "This is ... power violence!" atp :-)

Hm, tak jedna úchylka už je zřejmá z předchozí otázky. Industriál. I proto jsme začali pořádat koncerty na bývalém dole Michal, i proto se teď Utte (KULMA, DISNEY) snaží rozjet projekt kultur-jugend-centra v bývalém komplexu Vítkovických železáren. Dokonce jsme byli takoví magoři, že jsme my dva spolu v roce 2006 vyrazili na "dovolenou" do Severních Čech, do Mostu. Partička z klubu "Za vraty" se nás tehda ptala, jestli jsme se nezbláznili, jet z Ostravy na dovolenou do Mostu, načež následovala dlouhá hádka s Puttim a Ubinou, kdo to má doma horší: „My máme haldy! A my zase výsypky! No jo, jenže povrchová težba je horší, než hlubinná! To jo, ale my zas máme ocelárny a nejvyšší koncentrace benzenpyrenu!“ No a zbytek kapely? Viki ujíždí na horrorech a masových vrazích a v poslední době mi často ujíždí i na kole.  Fido sem tam ujíždí na chlastu, na babách a komiksech. Maro ujíždí na všem a především na jídle (přestože váží 60 kilo i s postelí). No já jsem kromě industriálu ujetý trainspoter, co furt pozoruje vlaky a tramvaje, a když potkám vhodný protějšek, jsem schopen celý den strávit debatami o stíhačkách a vzdušných bojích druhé světové války. Ta posedlost power violence je už trochu patologická, ale co už. Aktuálně bydlím s Vikim a je fakt, že jednu dobu bylo každovečerní náplní hulení špeků a poslech nějakého p/v. Teď už ty fastcore seance moc neprovozujeme.

13.

Vinyl, CD, kazeta nebo mp3? A proč? Nejúchylnější kousek ve vinyl sbírce?

Jednoznačně vinyl. Vinyl by měl vládnout hardcore. Kazety by měly mít stejná práva jako nějaká národnostní menšina. Pro cédečka zřídit koncentrační tábory!!, pro mp3 tábory vyhlazovací ... Dobře tak vážně. Vinyl a jeho pouštění je obřad a rituál. Než z nějakých racionálních důvodů, jej vyznávám z důvodů fetišistických. Bohužel můj nejúchylnější kousek mě opustil společně s Martou: "Hlasy zvířat z pražské ZOO" 12“LP. 42 válů, stopáž žádného nepřesahuje minutu a nesmrtelné opusy jako Gorila nížinná (Gorilla Gorilla Gorilla), nebo Levhart skvrnitý (Panther Pardus). Šablona je vždy stejná, nejdřív fenomenální hlas Richarda Honzoviče uvede "interpreta", načež ten spustí svůj projev. Na veškerých večírcích tato deska slavila velký úspěch. Myslím, že své si s ní užili i JONESTOWN, když tu hráli. No a v jednom antikvariátu mi trestuhodně uniklo LP "Kocourkovští učitelé 1952", což byl voice-core swing band z padesátých let. Takže vlastně žádný vele-raritní kousek ve sbírce nemám. Všech těch pár mých desek je si rovno.

14.

Vysněný místo, kde byste si chtěli zahrát? A s kým? Chystáte nějaké tour za hranice všedních dní (celkem hloupej dotaz po reportu z poslední orby ..)?

5185

Já ti ani nevím. Furt mě dopředu žene hlad po nových kapelách, po nových místech, po nových kontaktech, ale že bych měl nějakou přesný cíl, nějakou metu, které bych chtěl dosáhnout, se říct nedá. Jsem skromný kokot, stačí mi, když ta DIY hardcore scéna u nás i ve světě vydrží nejméně dalších 20 let, minimálně v takovém stádiu, v jakém je teď. Možná bych našel jedno konkrétní přání, a to dotáhnout některou z našich ostravských kapel do jihovýchodní Asie. Jsem si jistý, že s naší leností to nikdy nevyjde, ale aspoň mám o čem snít. A ještě jeden malý sen je vydání 10“LP, což je můj nejoblíbenější formát, který ovšem díky výrobní ceně moc frekventovaný není.

15.

Poslední otázka je prostorem pro vás. Top teny, vzkazy, plány atd. A samozřejmě díky za váš čas.

5186

Plány jsou jednoduché a krátkodobého rázu.

SHEEVAYOGA: vydání LP, turné s GRIDE
PRÜGELKNABE: vydání EP, turné s LYCANTHROPHY
KULMA: split s HOW LONG?
VOCATIO INTERNA: výstava čalamád v kysuckém národním muzeu v Čadci.


Aktuální Top 5 (ohne power violence):

NAKED CITY - Radio
SUPER GIRL AND ROMANTIC BOYS double LP
EKKAIA (kurva, můžu přiznat, že poslouchám neocrust) diskografie
RENÉ BINAMÉ LP
ANTI-KAROSHI LP

Díky moc za prostor a zvídavé dotazy ... Hodně štěstí s Phobia a Periférií.



Aktuální recenze

Aktuální fotogalerie

Praha (Eternia Smíchov)

Battery (USA) + Belief (Ger)

Reklama
animal-lib